Spørsmål og svar


Spørsmål:
Hvor stram er tidsplanen? Må du virkelig sykle hele turen uten hviledager?
Svar: Nei, ikke nødvendigvis. Jeg har inntil 14 dager til disposisjon. Blir det mye vind og  regn tar jeg gjerne en pausedag eller flere. Det samme hvis jeg kjenner at kroppen trenger å ta seg inn, eller hvis jeg bare liker meg veldig godt på et sted. Eller kanskje bare hvis været er fantastisk. Hvordan dette gikk leser du i epilogen. Jeg kjørte hele turen uten hviledager!

Spørsmål: Skal du ligge i telt hver natt?
Svar: Neppe. Hvis det har vært mye kjøring i regn og ufyselig vær, er jeg ikke spesielt gira på å slå opp telt. Det samme hvis temperaturen er lav, f.eks på fjellet. Dette blir sikkert litt etter innfallsmetoden, men teltet skal nok opp de fleste dagene. De fleste av campingplassene har også småhytter. Når jeg skal over Valdresflye blir det helt sikkert innendørs overnatting. Jeg hadde gode hjelpere på veien, slik at teltingen ikke nådde det omfanget jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Enough said.

Spørsmål: Hvor spikret er de overnattingsstedene du har valgt ut?
Svar: Ikke veldig, kun veiledende. Dårlig vær eller uhell kan gjøre at jeg må endre overnattingssted. Hvis hver dag forløper som planlagt, blir det overnatting der jeg har tenkt. Se under Etappe for etappe. Jeg var heldig (og dyktig med planleggingen?) for jeg overnattet stort sett hele veien på akkurat de stedene jeg hadde tenkt å overnatte. God planlegging er gull verdt!

Spørsmål: Hvor mye penger regner du med å bruke på turen?
Svar: Vanskelig å si. Regner overnatting kr 200 pr natt, og mat og drikke kr 200 pr dag. Som et slags snitt. Kommer sannsynligvis billigere unna enn dette. Dette ble en smule ambisiøst. Med 60 kr for en kopp kaffe og en vaffel, sier det seg at du skal være rimelig asket for å greie deg på 200 pr dag i mat og drikke. Legg på en hundrelapp så er det mulig. Hvis du telter holder 200 fint på overnatting. Men: Det skal være rom for litt livsnytelse også. Og det hender som kjent at nettopp det koster litt. Og du er jo tross alt på ferie?

Spørsmål: Hva gjør du med måltider?
Svar: Spiser frokost fra det jeg har med på sykkelen, og stopper for lunsj og evt kvelds for det jeg har med. Middag kan jeg enten kjøpe ferdig, eller lage noe enkelt på felleskjøkken på campingplass. Evt noe godt til kvelds kjøper jeg også på /ved overnattingsstedet. Måltider var null problem. Hadde med 3 Real Turmat som jeg brukte til middag i løpet av turen. Fint å ha med noen av disse. Og så smaker det slett ikke gær'nt.  

Spørsmål: Noen tanker om selve syklingen?
Svar: Av sykkelen hver time! Strekk og tøy og bøy. Om enn bare et par minutter. Ellers er målet å for en hver pris ikke sykle meg plagsomt sliten, det betyr i hvert fall å unngå intervalldrag i oppoverbakkene! Helt riktig resonnert. Det gjelder absolutt å ta det med ro, man har jo hele dagen til disposisjon. Jeg var svært sjelden fremme etter kl 17 på dagsetappene. Og enda hadde jeg stoppet OFTE både for å nyte landskapet og filme / ta bilder.

Spørsmål: Hva med trafikken?
Svar: Akk, den trafikken. Alt handler om hensyn. Og det må gå begge veier selvsagt. Mitt inntrykk etter 75 mil på veien er at norske bilister i all hovedsak er hensynsfulle, selv om man sikkert fortsatt har litt å lære av sydeuropeerne. Der nede er man jo ikke akkurat kjent for trafikk-kultur, men når det gjelder syklister er respekten stor. Kun et par ganger på flere tusen bilpasseringer følte jeg kjøretøy som var definitivt for nærgående, gjerne ledsaget av en aura av irritasjon.
Men også: Flere ganger kunne jeg godt høre de større doningene komme opp bakfra, og bremse opp på grunn av (u)oversiktligheten. Da var det gjerne bare å vinke dem forbi med venstrehånda når kysten var klar, og vel forbi ble dette gjerne besvart med et par blink på bakblinkerne eller en lett "honk", og så var vi så vel forlikte, atte. Og mange av bobilene er veldig flinke til å hilse:-)
Det er trist å høre historier om syklister som tror de eier veien og nærmest innbiller seg at de er deltakere i Tour de France når de er på treningstur. Det er ingen 
grunn til å ligge fire i bredden når trafikkbildet tilsier at du ikke burde gjøre det, så som sagt, respekten bør gå begge veier.

Spørsmål: Fikk du ikke utrolig vondt i "de edlere sykkeldeler" etter så mange mil?
Svar: Faktisk ikke i det hele tatt. Hemmeligheten? 1) Et skikkelig bra sykkelsete. Setet jeg syklet på (se under  "Sykkelen min") sies å være det samme Lance Armstrong (helt uten sammenligning for øvrig) syklet mange av fjelletappene i Tour de France på. Det er ikke verdens letteste sete, selv om det er lettere enn de fleste "langtur-setene" der ute. 2) Det er selvsagt viktig at setet er riktig innstilt, og at ikke vinkelen er feil i forhold til "horisontalen". Bedre da med et pår grader nedoverhelling. 3) Det er viktig å stå på sykkelen innimellom!. Det hjelper på blodsirkulasjonen og motvirker gnisninger. 4) Det er viktig med en virkelig GOD sykkelbukse. Selv syklet jeg med en Assos bib (bib betyr at du har seler som trekkes opp over skuldrene, a la Borat ;.) Assos er selve kongen blant sykkelbukser, jeg kan ikke få fullrost dem nok.

Noen spør om ikke belastningen  på rumpe og andre edle deler er større når man er såkalt "slankt bygget". Da er det jo ikke så mye mjukt rumpefett som fungerer som ekstra støtpute. Mulig det, men har du mye å "dra på" over baken, er det også mye mer som trøkkes nedpå setet hele tiden, altså mer vekt, og dermed mer belastning. Jeg tror vi må kunne kalle det uavgjort.

Spørsmål: Hvilken bok leste du på turen?
Svar: "Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant", av Jonas Jonasson. En helt sansløst morsom historie, som virkelig kan anbefales ALLE.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar