Sykkelen min


Jeg brukte en 2011 Diamant Photon 50 hybridsykkel på turen. Sykkelen har en lett og stiv alu ramme med vanlig stiv gaffel, og veier ca 8,9 kg uten skjermer og bagasjebrett. C4-gruppen er oppgradert i forhold til originaloppsettet.

Den er satt opp med følgende:

Sete: Selle San Marco Concor light
Setepinne: C4 RE 3.0
Stem: C4 RE 3.0
Styre: C4 RE 3.0
Barends: Biketec carbon
Flaskeholdere: C4 Carbon
Krank: Truvativ Stylo 3.3 gxp trippel 44-32-22
Kassett: Sram 11-28 (9-delt)
Pedaler: Wellgo SPD
Gir: Sram X9/XO/XO
Bremser: Formula RX skivebremser foran og bak
Hjul og nav: Weinmann DA 19 / C4
Dekk: Ritchey Speedmax Pro 700x32 (etter hvert med et Continental Cyclocross Speed 700x42 bakdekk)
Frontveske: Biketec 10 l vanntett
Sidevesker: Biketec 2 x 42 l vanntett

Med det jeg har med (se Utstyr på turen) klarer jeg meg fint uten toppveske bak og vesker på forhjulet.
Teltet har jeg liggende oppå bagasjebrettet.

Photon er G-Sport sitt "husmerke" innen hybridsykler, og lillebror Photon 10 har vunnet diverse sykkeltester. Toppmodellen Photon 50, som jeg har, produseres ikke i 2013. På grunn av sin gode spec ble den liggende i et for dyrt prissegment, og salget ble visstnok ikke som ønsket. Toppmodellen i Photon-serien heter nå Photon 30.
Enkelte røster er kritisk til om disse syklene er godt egnet til såkalt long haul trekking. Sannheten er at de fungerer glimrende. Jeg har selv gjort to "pilot-turer" med min Photon 50, begge ca 35 mil, og sykkelen har oppført seg eksemplarisk. Jeg vet også om flere som har syklet Norge på langs med Photon-sykler.