søndag 30. juni 2013

Kronen på verket

Eller ringen er sluttet. Det er ikke alltid drømmer går i oppfyllelse. Men en av mine gjorde det i dag. Jeg våknet til et Nordvestlandet badet i solskinn. Det var nesten vindstille. Hav, holmer og skjær. Og det som er kåret til Norges vakreste veistrekning foran meg. Drøye 70 nydelige kilometer. En langveisfarende og hans sykkel. Det kunne ikke blitt en bedre finale. Tiden burde ha stått stille.

Først tusen takk til Marianne og Mia på PlusCamp Bud for all gjestfrihet. Fortsatt god sommer til dere!

Etter en kort stopp på Ergan ved Bud, der det tidligere omtalte riksmøtet foregikk i 1533, og som senere ble et kystfort og opplevelsessenter, var det bare å trille i vei.
Jeg gjorde en stopp i Hustadvika, der kong Øystein Magnusson etter sigende ble begravet for temmelig nøyaktig 890 år siden. Han var sønn av Magnus Berføtt og halvbror til selveste Sigurd Jorsalfar den godeste Øystein.

Jeg skal innrømme at det ble en del sikksakk-kjøring bortetter vegen, av pur glede. For mens bilene og bobilene og motorsyklistene for gjennom Atlanterhavsveien i 50-60, gjorde syklisten det i 15. Gjett hvem som nøt mest.

Resten er ikke så mye å si om, bildene taler for seg. Rett før ankomst Kristiansund stuper den relativt nyåpnede Averøytunnelen ned under fjorden, en strekning forbudt for syklende, så her måtte jeg pent vente på bussen.

Nå er jeg vel fremme. Og det er tid for å kose seg litt. Og når man skal kose seg i Kristiansund er det en ting man bare ikke kommer utenom: Et besøk på den legendariske fiskerestauranten Smia.
Ikke bare fylkes beste, men sannsynligvis en av landets beste fiskerestauranter. Bacalaoen her i "klippfiskbyen" er av en annen verden der, og stedet trakterer folket med ypperlig kokkekunst blant annet basert på den eksklusive klippfisken.
En middag på Smia fiskerestaurant er nesten som et påbud å regne i Kristiansund. Og gjett hvor jeg skal nyte kvelden!

I morgen skrives selve epilogen, oppsummeringen med de filosofiske betraktningene som hører med etter en slik opplevelse. Kanskje den også vil inneholde enkelte kontroversielle synspunkter på det å pakke en sykkel for såkalt long haul trekking, og ikke minst, hva slags sykkel man bør bruke? Følg med!
Klar for en kanonavslutning

Er jeg kommet til hovedstaden på Maldivene????

Vakre Hustad kirke

Det er mange som nyter sommerdagen

Atlanterhavsveien!

Endelig fremme!

Koselige Smia fiskerestaurant

Hjemme i Casa di Baillsund


1 kommentar:

  1. Denne bloggen er det nærmeste du kommer en sykkeltur uten de facto å kjenne vinden i håret, verkende legger eller smaken av lunken gel. Vanvittig bra lektyre for sofafolket, og en kraftig inspirasjon til å få ræva i gear. Men best av alt The Cat, du har gjort drømmen til virkelighet - nok en gang. Og vi har fått være med. Berre lekkert!

    SvarSlett