mandag 24. juni 2013

Lykke

Sitter her på Gjendesheim, midt i hjertet av Jotunheimen, og lurer på hvordan jeg skal beskrive følelsen. Overskriften er egentlig det eneste dekkende ordet som faller meg inn. Lykke over å være på Norges flotteste turisthytte. Lykke over å ha opplevd Valdresflye, Norges vakreste fjellovergang, i både sol og øs pøs regnvær. Lykke over å oppleve mestring. Lykke over å få fortsette eventyret.

Først tusen takk til Kari Fossen på Fossen Camping for gjestfrihet og tak over hodet. Det var utrolig verdsatt da natten bar med seg ikke så rent lite regn fra oven.

Dernest en varm takk til Lars på Intersport Fagernes. Han kunne straks hjelpe meg med nytt bakdekk i morges.
Og Anita fra butikken hev seg i bilen og kjørte de 14 km tur retur for å komme meg til unnsetning. Alt for en slikk og ingenting, om man tør driste seg til å bruke et slikt uttrykk. Intersport Fagernes er i hvertfall et strålende eksempel på at både servicevilje og evne kan være stor i mor Norge.

Dagen begynte med lettskyet, pent vær, som metreologene bruker å si. Stigningene var mjuke oppover mot Beitostølen, og jeg rakk en liten avstikker til Hegge stavkirke for å beundre fortidas byggeskikk. Etter en kafferast på Beitostølen ga jeg meg i kast med det såkalte Valdresflye. Opp til Bygdin gikk det fint, men så kom striregnet. De siste 400 høydemetrene opp til Valdresflye Vandehjem ble tøffe, for den kjekke syklist hadde ikke lyst til å stoppe for å skifte gevanter. Dermed ankom han iskald og gjennomvåt opp til toppen av Valdesflye, snaut 1400 m.o.h.
Til gjengjeld var det der gode skiftemuligheter, fyr på peisen og trivelig vertskap. Riktignok ble det ingen smak på de omtalte kjøttkakene på stedet, men en god kopp kaffe med pærekake, vanijesaus og krem var aldeles ikke ueffent.

De siste 15 km ned (ja, ned) til Gjendesheim var absolutt ikke spesielt gode og varme, for regnet og vinden hadde bare tiltatt ytterligere. Men velkomsten her på Gjendesheim veide opp for alt. Det er ikke bare naturen og overnattingen her som er flott, det serveres nydelig 3-retters middag, samt frokost, til en rimelig penge. Ikke rart dette er juvelen i Turistforenings hytte-Norge, man har også den berømte Besseggen, som alle burde gå minst en gang i livet, bokstavelig talt rett utenfor døren.

Så er det bare å lade batteriene og håpe at værgudene tar litt feil når de spår regn i to dager til. I morgen setter jeg uansett ut på 4.etappe - til trivelige Fossheim Turisthotell i hjertet av Lom.

PS Still gjerne spørsmål eller gi kommentarer her i bloggen, jeg får veldig mye på FB, SMS og mail :-)

To dager siden avreise fra Oslo - og i bakgrunnen skimtes de snødekte fjell...

Hegge stavkirke

Ikke akkurat sol og varme - men like vakkert!

Trolsk stemning over Bygdin
Flotte Gjendesheim
Kveldsidyll ved Gjende - utsikt fra stua

Ved toppen av Valdresflye - rett før regnet kom...


 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar