fredag 28. juni 2013

Mission fulfilled

Ok, jeg skal innrømme det. Etter passerte 60 mil kom den tøffeste dagen i dag, på den syvende etappen. Men belønningen er stor, som det heter. En ny dag med utrolig natur, og så er jeg fortsatt HELT etter skjema, gitt! Har nemlig ankommet Rosenes by Molde, nærmere bestemt den meget classy campingplassen Kviltorp, et par kilometer fra sentrum. Her er både selve stedet og utsikten over Fannefjorden og Romsdalsfjella bare...wow. Her er  det jammen godt å ...nettopp: Ta seg en kvil.

Men først og fremst tusen takk til Anders Jørgen på Gjerde Camping ovenfor jordbærbygda Valldal. Det var et riktig koselig opphold hos dere der dere la alt til rette for at jeg skulle ha det bra og få en god start videre.  En super campingplass i en utrolig vakker del av Norge. Fortsatt god sommer!

Og nå har jeg altså gjort det. SYKLET Norges mest besøkte turistvei, legendariske Trollstigen, åpent bare noen måneder i året. Veien stod ferdig i 1936, og selve "passet" er på 852 m.o.h.Veien kan kjøres både fra Valldal-siden, som jeg kom, og fra Åndalsnes-siden. Førstnevnte har laaange "smoothe" (som min venn Wuls ville ha uttrykt det) bakker, den andre har en langt kortere, men 10% stigning, opp 11 hårnålssvinger. Akkurat i dag var det bedre med en lang slapp en, enn en kort kjapp en.
Jeg har passert Gudbrandsjuvet, Stigfossen og Tverrelva, trillet ned Isterdalen, og levd midt i det som står på UNESCOs verdensarvliste. Og lyn og torden og regn, som var meldt i går kveld, glimret fullstendig med sitt fravær. Skål for Yr! De påstår at de er så flinke til å melde været, men det må være verdens største bløff. Alle jeg har snakket med, inkludert meg selv, sier både Yr og Storm bommer på 70% av værmeldingene, minst. Selv 17 timer i forveien greier de det ikke. En sak for Forbrukerrådet, tenker nå jeg!

En endeløs rekke av utenlandske turister var selvsagt veldig tilstedeværende på toppen av Trollstigen, der det er en kafe og en suvenirbutikk, alt nybygd og med spennende arkitektur. Men folkehavet gjorde at doene hadde fått kjørt seg, og de innbød ikke akkurat til et besøk.Utsikten er uansett spektakulær.

Vel nede fra herligheten ble det en liten pit-stop i Åndalsnes, før det bar rundt Isfjorden. Både samvirkelag og tiltalende overnattingssteder var few and far between, og dermed syklet jeg like godt til fergeleiet Åfarnes-Sølsnes, og fikk meg en ny dag på fjorden.
Vel over på den andre siden reklamerte de med bare noen mil igjen helt til Molde, og siden været var fint og klokka ikke alt for mye, lot jeg det stå til. En liten velfortjent rast fikk jeg på kjøpet, for å vente på bussen som kunne frakte mann og sykkel gjennom den nesten 3 kilometer lange Fannefjord-tunnelen, som går under fjorden og har utløp rett ved Molde.

Her på Kviltorp, også en NAF-campingplass forresten, er fasilitetene godt over det man vanligvis kan forvente. Et splitter nytt servicebygg, flotte moderne hytter og en fantastisk utsikt over fjorden.
I Molde kan man i hvert fall ikke gjøre så mye bedre valg ut fra en price/perfomance ratio..uansett tid på året.

Nå skal jeg nyte resten av kvelden og lade opp til morgendagen, turens nest siste etappe, ut til det lille fiskeværet Bud.

Gudbrandsjuvet. Her boltrer naturkreftene seg.

Oppover dalen bærer det

Og vegen er vakker..



Summit Trollstigen 852 moh

Spektakulær utsikt fra toppen av Trollstigen

Been there, done that

Ved Stigfossen

Åndalsnes med Romsdalsfjella

Bolsøya, siste før Molde!

Vel i hus på Kviltorp Camping - kan man ha det bedre?

Rett etter innsjekk kom det en skur. Men hvem bryr seg :-)

2 kommentarer:

  1. Beæret over å bli referert til, fantastisk tur du er på gamle venn. Du er simpelthen best til å realisere dømmer, og til å formidle dem. Fortsett med det, ønsker deg prima opplevelser på og av sykkelsetet:-) Keep up the good spirit!

    SvarSlett
  2. Takk for de vakre ordene, Wuls! Du er med meg every step of the way.

    SvarSlett